Utama » » Resepi Nasi Goreng Kerabu

Resepi Nasi Goreng Kerabu


Bahan-bahan:
.
Nasi putih secukupnya
daun limau purut
serai
cili padi
bunga kantan
1 kiub ikan bilis
1 biji telur
kacang botol secukupnya/ boleh ganti dgn kacang panjang dll.
sedikit isi ayam
3-4 ulas bawang putih.. di ketuk
1 biji bawang sederhana besar -dimayang/potong kiub
garam secukupnya dan maggi cukup rase (suka hati nak letak ke tak)
sos tiram (kalau suka)--aku x letak pun.
minyak untuk menumis

Cara-caranya:
.
1. Panaskan minyak untuk menumis.. Agak2 la untuk menumis. Bila minyak dah panas, pecahkan telur dan hancurkan. Angkat dan ketepikan.
2. Bunga kantan, serai, daun limau purut dan cili padi dimayang halus macam nak buat bunga rampai. Cili padi tu agak2 la potongnya kan.
3. Potong juga kacang botol macam kat dlm gambar di bawah.
4. Tumis bawang putih dan diikuti bawang merah/besar.
5. Bila bawang dah naik bau, masukkan isi ayam. Kacau sekejap hingga ayam masak.
6. Masukkan cili padi dan bahan yang dimayang tadi.serta sayur kacang botol.
7. Masukkan juga telur yang dah digoreng tadi.
8. Masukkan kiub ikan bilis dan garam. Kacau sekejapppp je..dalam seminit je... xnak bahan dimayang layu sangat.
9. Last sekali, masukkan nasi dan kacau rata. Rasakan dengan garam. hati2 kerana kiub ikan bilis dah masin. Kalau x cukup masin, baru lah letak sedikit garam. Hati2 ye... jangan masin sgt, nanti kena darah tinggi..
10. Kaup balikkan nasi tu biar serata. Tutup api dan sedai untuk dihidang...

SHARE

ARTIKEL MENARIK...

0 comments:

Catat Ulasan



twitter facebook google plus linkedin rss feed email
ARTIKEL TERUS KE EMEL ANDA (klik sini)