Utama » » Maklumat Tentang Moratorium Kerajaan Malaysia

Maklumat Tentang Moratorium Kerajaan Malaysia


Summary MORATORIUM 6 bulan
(1 April 2020 hingga 30 Sept 2020)

CIMB - Automatik
Ambank - Automatik
Bank Rakyat - Automatik
MBB - Automatik
Public Bank - Automatik
MBSB - Automatik
Agro Bank - Automatik
BSN - Automatik
Bank Islam - Automatik
Bank Mualamat - Automatik
Affin Bank - Automatik
UOB - Automatik
Hong Leong Bank - Automatik
OCBC - Automatik
RHB - Automatik
AKPK - Automatik
HSBC - Automatik
KFH - Automatik
Citibank - Automatik
Alliance Bank - Automatik
Al Rajhi Bank - Automatik
Public Bank - Automatik

Toyota Capital - Automatik
Tan Chong Capital - Automatik
LPPSA - No Info
Aeon Credit - Bukan Institusi Kewangan
Angkasa - Masih Dalam Perbincangan
Parkson Credit - Bayar Seperti Biasa
Sabah Credit - No Info
Chailease Berjaya Credit - No Info
Yayasan Ihsan Rakyat - No Info
Kowaja - No Info
Kowamas - No Info
Petronas - No Info

Amanah Ikhtiar - Tangguh 6 Bulan
Tekun - Automatik Tangguh 6 Bulan Bermula 1 Mac 2020
KOOP - Tangguh 6 Bulan

Coway - No Info
Singer - No Info

📝📝📝📝📝📝📝📝📝📝

Ringkasan berkenaan Auto Loan Moratorium supaya lebih ramai faham dan tidak keliru.

1. Bila ianya bermula?
- 1 April 2020 hingga 1 September 2020 (6 bulan).

2. Jenis loan yang dapat moratorium?
- Pinjaman Perumahan.
- Pinjaman Kenderaan.
- Pinjaman Peribadi.
- Pinjaman Perniagaan.
- Syaratnya, pinjaman tiada tunggakan selama 90 hari.

3. Macam mana nak mohon?
- Automatik, tak perlu pohon, tak perlu hantar borang, tak perlu telefon bank dan sebagainya.

4. Siapa yang layak?
- Semua rakyat Malaysia tidak kira kerja Kerajaan atas Swasta.
- Tak ada konsep gaji jalan tak boleh dapat ke atau gaji tak jalan je boleh dapat ke. Semua layak.

5. Kad Kredit pun dapat penangguhan ke?
- Tidak.
- Bank boleh convert baki hutang kepada pinjaman tetap.
- Faedah maksimum akan menjadi 13% setahun berbanding 18% sebelum ini.

6. Jumlah pinjaman akan bertambah ke?
- Tidak akan bertambah.
- Cuma akan bertambah faedah sebanyak 6 bulan (kerana penangguhan 6 bulan).
- Jangkamasa pinjaman sahaja ditambah 6 bulan.
- Jika sebelum ini pinjaman adalah selama 7 tahun, dia akan jadi 7 tahun DAN 6 bulan.

7. Kalau pinjaman yang bukan melalui Bank contohnya AEON Kredit, pinjaman kenderaan dengan Kedai dan sebagainya?
- Sila berurusan terus dengan pemberi pinjaman kerana mereka bukan institusi Perbankan.

8. Ada kesan tak kat rekod CCRIS dan CTOS?
- Tiada, ia tidak terkesan langsung.

9. Rumah sewa dapat tangguh secara automatik tak?
- Tidak. Tetapi boleh berbincang dengan pemilik untuk diskaun dan kelonggaran kerana secara dasarnya, pemilik pun dapat penangguhan bayaran pinjaman.

10. Bagaimana kalau tak mahu buat penangguhan dan nak bayar macam biasa?
- Hubungi bank dan beritahu mereka.

11. Penangguhan akan kena faedah atau penalti tak?
- Tidak. Anggap sahaja penangguhan ni satu anjakkan ke depan dan 6 bulan ini hanya satu ruang kosong yang anda tak perlu bayar dan tak memberi kesan.

12. Selepas 6 bulan moratorium macam mana?
- Bayar pinjaman seperti biasa.

13. Insurans perubatan, insurans nyawa dapat penangguhan juga tak?
- Tidak termasuk dalam Moratorium.
- Kalau tak bayar, takde perlindungan.

So tak payah dah nak pening2 kepala, kerajaan dah bagi kelonggaran tu. Ambil sahaja, pasal kita x tahu di kemudian hari, disebabkan itulah kerajaan buat kelonggaran begini.

Kemungkinan kita akan menghadapi kegawatan ekonomi yg menggerunkan, simpan duit cash, berjimat cermat mulai sekarang.

Harap ni boleh membantu semua, semoga dapat memberi pencerahan, kongsikan supaya orang tidak lagi tertanya-tanya.

Sumber FB

SHARE


twitter facebook google plus linkedin rss feed email
ARTIKEL TERUS KE EMEL ANDA (klik sini)